donderdag 21 maart 2013

Test Dacia Dokker: Hoezo goedkoop ?

Bron: Spiegel Online.

Ja, in geld uitgedrukt is de Dacia Dokker inderdaad goedkoop, hij biedt volop ruimte voor relatief weinig geld. Zijn neef uit Frankrijk, de Renault Kangoo kost bijna het dubbele, we willen dus wel eens weten waar dat prijsverschil in zit.

De eerste indruk is uitstekend, als je de Dacia Dokker tussen de concurrenten zoals de Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner en de Renault Kangoo parkeert ontpopt hij zich niet als de goedkope Jacob. Integendeel met zijn in kleur gespoten bumpers, grote sympathieke koplampen, lichtmetalen wielen en twee schuifdeuren denk je in eerste instantie niet dat de Dacia Dokker verreweg de goedkoopste is.

Dacia Dokker test 01

Geen merk is zo snel gegroeid als Dacia de laatste jaren en wij snappen wel waarom, door de toepassing van bestaande Renault onderdelen kon en kan Dacia goedkoop produceren en de consument is daarvan de grote winnaar, geen enkel merk heeft – in euro’s uitgedrukt – zo een lage afschrijving.

Maar inmiddels kan ook Dacia door de aangescherpte milieuregels niet uitsluitend gebruik meer maken van de goedkope maar verouderde Renaultmotoren. Dus is deze Dacia Dokker voorzien van de modernste motoren uit de Renault stal, net als trouwens de nieuwe Dacia Lodgy, Logan, Sandero en binnen niet al te lange termijn de Dacia Duster.

Dacia Dokker test 03

Niet alleen de motoren zijn modern maar ook bijvoorbeeld het optionele multimedia-navigatie-systeem.

Vier airbags, ABS, ESP en Isofix behoren tot de standaard veiligheidsuitrusting.

Tijdens het rijden viel ons op hoe weinig auto (luxe) je eigenlijk nodig hebt om van A naar B te komen. Zeker een Renault Scenic heeft leuke klaptafeltjes achter de stoelen en de bij de VW Caddy is de bagageruimte geheel bekleed. Maar nodig heb je dat allemaal niet, de Dacia Dokker is gewoon een vervoermiddel en dat doet hij uitermate goed.

Dacia Dokker test 04

De bagageruimte is enorm (800/3000 liter), evenals de hoofdruimte. De stoelen hadden beter gekund, vooral de zijdelingse steun. Het dashboard blijft ondanks de chromen ringen een kunststof woestijn.

Tot zo’n 120 à 130 kilometer per uur blijft de auto aangenaam stil maar vol gas wordt het geluid onaangenaam. Het rijcomfort is ontspannen, Hij springt niet op hobbels zoals veel van dit soort auto’s, maar strijkt ze bijna geheel glad.

Dacia Dokker test 05 Dacia Dokker test 07 Dacia Dokker test 06

Klik voor grotere foto.

Is er dan aan niets te merken dat hij veel goedkoper is ?  Ja zeker, binnenin zie je dat aan de zichtbare schroeven, de gordelverstelling en de zichtbare scharnieren , de laadvloer is zo glad als een ijsbaan en de verdere bekleding van de bagageruimte komt waarschijnlijk uit een gebruikte kleding container. Op die plaatsen zie waar Dacia op de Dokker heeft bespaard.

Lees ook:

Dacia Dokker test 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Dokker, Duster, Lodgy, Logan of Sandero (Stepway) stuur ze naar:

email mcvjournaal

Sinds kort ook op twitter en facebook.

Posted: 22 maart 2013 in Dacia Dokker Tags:1.2 TCe 115, 1.5 dCi 90, Dacia Dokker, renault kangoo

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen